راهنمای پوشاک مردانه

مطالب مفید در مورد پوشاک مردانه

راهنمای پوشاک مردانه

مطالب مفید در مورد پوشاک مردانه

  • ۰
  • ۰

معرفی انواع پارچه

معرفی انواع پارچه به همراه عکس

پارچه ها را بشناسیم 


مهمترین و اساسی ترین نکته در خرید لباس جنس پارچه آن است . اگر آگاهی نداشته باشید پارچه چه کیفیتی دارد ممکنه پول خود را هدر داده باشید . خیلی ها جنس پارچه ها رو نمیشناسند و همین باعث میشود نتوانند لباس با کیفیت خریداری کنند .

در این بخش به معرفی و شناخت انواع پارچه میپردازد . با ما همراه باشید .

(بر اساس حروف الفبا )

ابریشم 

مستحکمترین پارچه های دنیا پارچه های ابریشمی هستند ، ابریشم یک نخ طبیعی است که از پیلهٔ کرم ابریشم گرفته می‌شود. و به علت داشتن پروتئین هادی حرارت نبوده و آن را در خود نگه می دارد . نخ ابریشم خاصیت براقی دارند ، به طوریکه پارچه های بافته شده از ابریشم همانند منشورهایی هستند که اگر از جهات مختلف به آن‌ها نگاه کنید رنگهای متفاوتی از آن می‌بینید . از پارچه های ابریشم برای تهیه لباس های لوکس معمولا استفاده می شود .

پارچه ابریشم

اشبالت 

اشبالت نوعی چرم می باشد که از ورقه ورقه کردن چرم های ضخیم گاوی به دست می آید . در این روش، بخش براق پوست گاو به صورت ورقه‌ای برداشته شده و یک سطح پرزدار به دست می‌آید که در واقع لایه دوم پوست به حساب می آید. که نسبت به چرم های نبوک و جیر سطح پائینتری از کیفیت را دارد . و مقامتش کمتر می باشد .

چرم اشبالت

آکریلیک

آکریلیک یک بافت اساسا پلاستیکی است . بافت اکریلیک از فیبر پلیمری ساخته شده‌است که از سوخت‌های فسیلی از طریق یکفرآیند شیمیایی ایجاد می‌شود .که بیش از ۸۵% وزن آنها متشکل از  واحدهای اکریلونیتریل (-CH2-CH[CN]-)x به صورت زنجیره‌ی پلیمری است. این کار به روشی شبیه به پلی آمید ( یا نایلون ) و بافت پلی استر ساخته شده‌است .

ظاهر فیبر آکریلیک شبیه الیاف پشمی می باشد . پارچه های ساخته شده از آکریلیک گرم و نرم هستند. و میتوان از آنها به جای پشم گوسفند و یا کشمیر استفاده کرد . محصول نهایی آکریلیک نخ بافندگی ، کلاه ، جوراب و پلیور ها هستند .

پارچه آکریلیک

استات

استات‌ یک استر (در شیمی به ترکیب یک اسید و یک الکل می‌گویند) از سلولوز  می باشد . و یکی از اولین الیاف مصنوعی ساخت بشر هستند. از استات‌ها برای ساخت دکمه،  تودوزی، بلوز، پیراهن و غیره استفاده می‌شود .

پارچه استات

بامبو

بامبو انعطاف پذیر ، نرم ،دارای ظاهری براق ، درخشندگی رنگ به همراه رنگ پذیری بالا است . الیاف بامبو دارای خواص بسیار زیادی می باشند . جذب رطوبت ، انتقال بخار آب ، نرمی و لطافت می باشند به طوری که نرم تر از الیاف ابریشم و پنبه می باشند .

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های الیاف بامبو آن است که به شکل منحصر به فردی قابل تجزیه در محیط زیست می باشد .  و به عنوان یک لیف سلولزی، صددرصد توسط میکرو ارگانیزم‌های خاک و نورآفتاب تجزیه می‌شود. الیاف این گیاه یک آنتی باکتریال طبیعی محسوب می‌شود؛ بنابراین سازگار با پوست بدن بوده و آلرژی ناشی از مواد ضدباکتری شیمیایی را ایجاد نمی‌کند.

همچنین بامبو خاصیت ضد اشعه ماورای بنفش دارد و برای پوشاک تابستانی به خصوص برای محافظت از زنان باردار و کودکان در برابر تشعشعات مضر خورشید مناسب است.

منسوجات ساخته شده از الیاف بامبو حتی بعد از 50 بار شست‌وشو ، باز هم خاصیت ضدباکتری خود را به خوبی حفظ می‌کنند.

یکی دیگر از خواص جالب‌ توجه الیاف بامبو آن است که منسوجات ساخته شده از آن امکان تبادل هوا و تنفس را برای پوست فراهم می‌کنند و به این صورت باعث خنک شدن بدن می‌‌شوند. علت این موضوع آن است که این الیاف دارای شکاف‌های بسیار ریزی هستند. وجود این سوراخ‌ها موجب جذب رطوبت بالا و تهویه می‌شود. در نتیجه لباس‌های ساخته شده از الیاف بامبو دارای این قابلیت هستند که عرق بدن را جذب و به سرعت تبخیر کنند. این نوع لباس‌ها در هوای گرم تابستان بسیار خنک و راحت بوده،به پوست بدن نمی‌چسبند.

اما باید دقت کنید برای شستشوی این الیاف نرمی خاصی را بکار ببرید . و حدا الامکان با مواد آنزیم دار نشوئید . اما در صورت نیاز، می‌توان با استفاده از مقدار کمی صابون قلیایی آن را شست‌وشو داد.

نکته جالب اینکه الیاف خالص بامبو نیاز به شستشو ندارند.

الیاف بامبو

بنگالین

بنگالین میتواند از جنس ابریشم یا پشم و یا حتی الیاف مصنوعی باشد، در واقع بنگالین به نوع بافت پارچه اشاره دارد .

نام بنگالین از بنگال گرفته شده است ، که اولین بار از آنجا به فرانسه وارد شده است .

 

بنگالین

پلی استر

پلی استر بعنوان الیاف مصنوعیمی باشد و جایگزین نخ و پنبه می باشد . برای تولید این فرآورده از مواد نفتی استفاده می شود.

 این جنس پارچه به دلیل مقاومت و شست و شوی راحتش بسیار محبوب است . اما جنس پارچه های پلی استر با هم تفاوت دارد و برای این که ببینید پارچه تان پلی استر است یا نه ، نیاز به نمونه دارید.

برای تشخیص پارچه پلی استر آن را در دست گرفته یا در ظرفی بگذارید و زیر آن کبریت بزنید تا گوشه پارچه آتش بگیرد .حالا باید به سوختن پارچه خوب نگاه کنید . اگر پارچه بسوزد و فقط از آن خاکستر و دود باقی بماند ، یعنی پارچه کاملا طبیعی است .

پارچه پلی استر بعد از آتش زدن آب و سفت می شود و مانند یک پلاستیک سفت خواهد شد . در واقع خاکستر پارچه پلی استر به شکل قطرات سیاه و سفت می باشد و دود سیاه رنگ آن بوی شیرینی دارد .حالا آتش را خاموش کنید و مطمئن باشید که شعله ای روی پارچه و کبریت باقی نمانده است. اگر لازم بود روی پارچه آب بریزید .

 

حالا آتش را خاموش کنید و مطمئن باشید که شعله ای روی پارچه و کبریت باقی نمانده است. اگر لازم بود روی پارچه آب بریزید.
بعضی از پارچه ها ترکیبی از پلی استر و نخ طبیعی هستند و بعد از سوزاندن هم سوخته و هم خمیر می شوند. البته بدون دستگاه نمی توان میزان نخ و پلی استر به کار رفته در پارچه را تشخیص داد.
پلی استر پارچه ی ارزانی بود اما امروز به خاطر بالا رفتن قیمت نفت گران شده است.
اگر می خواهید دو پارچه پلی استر را به هم بدوزید باید بدانید پارچه های پلی استر با هم تفاوت دارند. بعضی از پلی استرها خالص و برخی مخلوط هستند .

به همین دلیل در زمان شست و شو ممکن است قسمتی از لباس کوچک و قسمتی دیگر گشاد شود.

پلی یورتان

پلی یورتان یک پلیمر متشکل از زنجیره ای از واحد های آلی پیوند شده با لینک های کاربامات ( یورتان ) است.

پلی یورتان برای چرم مصنوعی هم استفاده میشود . همچنین برای ساخت نخ نسوز هم از این ترکیب شیمیایی استفاده میکنند .

محصولات پلی یورتان کاربردهای بسیاری دارد و سه چهارم مصارف جهانی از محصولات پلی یورتان به شکل فوم است.

پارچه پلی یورتان

پلی آمید

 پلی آمید شامل انواع نخ های نایلونی با استحکام بالا می باشد . در مواردی مثل تقویت تایر خودرو و هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند. این الیاف دارای مقاومت عالی در مقابل سایش می باشند. الیاف نایلونی با توجه به استحکام بالا و سختی برای تولید انواع برزنت ، طناب ، کمربند ، ایمنی چتر نجات ، نخ و تور ماهیگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

و در صنعت پوشاک هم به صورت ترکیبی استفاده میشوند .

پلی آمید (نخ نایلونی)

 

پنبه ای

پنبه پارچه ای است  که احتمالا آرام بخش و مطمئین‌ترین باشد، برای همین استفاده بیار زیادی در لباس نوزاد ، اتاق خواب و غیره میشو د.

الیاف پنبه ای ‌هادی حرارت هستند و حرارت بدن را به بیرون منتقل کرده و در نتیجه خنک هستند.و برای فصل تابستان خیلی مناسب می باشند .

در ایران لباسهای پنبه ای نخی نام دارند.

الیاف پنبه ای هرگز باعث خارش نمیشوند . در تشخیص جنس نخ و پارچه،  هر نوع از الیاف نخ به هنگام اشتعال ، دارای بوهای متفاوتی می باشند که به ترکیب و جنس الیاف آن برمی گردد. بوی سوختن نخ های پنبه و ویسکوز به دلیل پایه  گیاهی آنها ، تقریبا شبیه به بوی سوختن چوب یا کاغذ است .

 

پارچه پنبه ای

پولیش

این پارچه ها هم از الیاف مصنوعی درست شده اند .

پوشش مویی ضخیمی دارند و رنگ و اندازه پولیش شبیه خز واقعی هست.

 

پارچه پولیش

تریکو

 

تریکو نوعی از پارچه می باشد که در جهت عرضی و طولی قابلیت کشش دارد.پارچه تریکو را با نخهای متفاوت تولید می کنند که هر یک اندازه کش آمدن آنها متفاوت می باشد ولی اگر خواسته باشید کش بسیار داشته باشد باید از نخهایی همچون لاکرا استفاده کنید. این نخها به پارچه تریکو حالت کشی بسیار زیادی می دهد و با شستشو از درصد کش آمدن آن کم نمی شود و حالت اولیه خود را از دست نمی دهد. پس اگر خواسته باشید از پارچه تریکو کشی استفاده کنید بهترین منسوج، محصولی است که از نخ لاکرا استفاده شده باشد.

 

پارچه تریکو

حریر

حریر به پارچهٔ ابریشمی نازک میگویند .و دارای ظرافت بسیار زیادی می باشد .

پارچه حریر

جیر

جیر از پوست بز و گوساله تهیه می شود که طی  مراحل خاصی و بوسیله دستگاه های ویژه رخ آن را پرداخت میکنند و سطح گوشتی را به صورت مخملی در می‌آورند که بیشتر به عنوان آستر در داخل دیگر محصولات استفاده می گردد.از پارچه جیر معمولا برای پوشیدنی هایی استفاده میشود که نیاز به دوام و مقاومت بالا دارند مانند کفش. اما به دلیل اینکه این پارچه مانع عبور هوا از منافذ خود میشود بسیار گرم است. همچنین پارچه های جیر خیلی زود کثیف شده و از بین میروند. پس برای استفاده از این پارچه باید آن را از تماس با خاک و حتی روغن و مواد چرب دور نگه داریم که سبب آسیب رساندن به پارچه و لباس ما نشود.

 

پارچه جیر

جین

جین نوعی پارچه جناغی بافت ناهموار پنبه ای میباشد. در بافت این پارچه ها پود از زیر دو تار یا بیشتر عبور می‌کند.  این پارچه دارای دوام و استحکام  و مقاومت بالا است و یکی از  سبک‌های مد و فشن است که در تمام دنیا استفاده می‌شود.پارچه جین زیبایی منحصر به فردی دارد و قیمت آن بسیار مناسب است.این نوع پارچه هم مطابق به فصل دارای  جنس نازک و ضخیم است.نکته ی بسیار مهم و تاکیدی این است که پارچه ی جین ازجمله مهم ترین و بهرین پارچه برای مد و زیبایی به شمار میرود.

درایران در لفظ عوام به «جین»، «لی» هم می گویند، که در حقیقت لی نام یک برند می باشد .

جین انواع مختلفی دارد مثلا

جین ژاپنی : که هم ظاهر هم کیفیت و بافت آنها عالیه و لباس های گران قیمتی از آنها تهیه می شود که دوام بالایی هم دارند .

جین خام : این جین ها شسته نشده و رنگش تیره تر از حد معمولیه

جین ارگانیک : که از پنبه تهیه میشه و حتی برای رنگش هم از مواد طبیعی استفاده میشه.

 

پارچه جین

چرم طبیعی

چرم طبیعی از دباغی کردن پوست انواع حیوانات  مثل گاو، گوسفند،بز ، شترمرغ، کروکودیل، مار یا حتی کوسه و غیره … درست می شود.فرایند دباغی ، پوست فسادپذیر را به یک مادهٔ طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند . پارچه ی چرم بسیار زیبا و چشم گیر است.خاصیت گرمایی آن بالا می باشد . به همین علت بیشترین استفاده آن در فصول سرد سال می باشد. .چرم های اصیل معمولا گران قیمت هستند و برای پوشش نوعی پارچه ی خاص و زیبا محسوب میشوند.

جالب است بدانید شرکتی انگلیسی چرم انسانی هم تو لید میکند .  مطایق قرارداد با افراد داوطلب، پس از مرگشان با پوست آنها کمربند، کیف و کفش از چرم انسان (پس از انجلم عملیات لازم بر روی پوست) تولید می‌کند و با قیمت بالا به صورت محدود به فروش می‌رساند.

چرم طبیعی

چرم مصنوعی یا پی وی سی

چرم مصنوعی PVC «پی وی سی» و PU «پلی اورتان» ترکیبی از یک لایه روکش به نام Skin و یک لایه اسفنج از جنس  PVC یا PU است  که بر روی پارچه کشیده میشود.

چرم مصنوعی هم تمام خاصیت های چرم طبیعی را دارد اما این نوع از چرم از مواد آزمایشگاهی و شیمیایی ساخته میشود و نسبت به چرم طبیعی بسیار ارزانتر هستند. همچنین مقاومت کمتری در مقایسه با چرم طبیعی دارند.

 

چرم مصنوعی

ساتن

 ساتن و مخمل به طور کلی روش بافت پارچه را مشخص می کنند. اگر سطح بافته شده روی ساتن را ببینید . دارای نخ های بسیار طولانی است که همگی رو به یک سمت دارند . این نخ های پود حدوداً ۴/۱ اینچ یا بیشتر روی سطح قرار می گیرند. و سپس در پارچه فرو می روند. این روش باعث می شود. تا پارچه شکل ابریشمی و نرم به خود بگیرد.در لباس های زنانه و مجلسی از این لباس بسیار استفاده میشود و زیبایی خاصی دارد.

پارچه ساتن

کتان

نوعی پارچه است که از الیاف ساقه ی کتان ساخته میشود. کتان یک نوع گیاهی علفی و دارای برگ های سبز مات میباشد. و ساقه‌ی متشکل از الیاف نرم و بلند است.از این الیاف نخ کتانی هم درست میکنند .

این پارچه خنک است و قابلیت جدب آب بالایی دارد. کتان از زمان‌های دور برای پارچه بافی استفاده می‌شده است (بیش از هزار سال پیش).

این نوع پارچه در میان همه ی پارچه های موجود به عنوان پادشاه شناخته میشود. از کتان برای ساخت لباس و مبلمان منزل استفاده می‌شود.پارچه های کتان میتوان بستگی به فصل مورد استفاده آن ها نازک و ضخیم باشند.حتی در بعضی از الیاف کش نیز برای راحتی پوشش و ترکیب زیبا در بدن استفاده میشود . معمولا از پارچه کتان ها در ساخت شلوار بسیار استفاده میشود.اما امروزه شاهد تنوع بسیاری از لباس های مردانه و زنانه از جنس کتان هستیم.

پارچه کتان

کرپ

 پارچه کراپ  از جنس های ابریشم، پشم و یا پلی استر تهیه می شود. این پارچه با ظاهر توری شکل، معمولا دارای حالتی مجعد و پیچ خورده می باشد.

از کرپ در تهیه سال و روسری و زنانه بسیار استفاده میشود.

بر خلاف جنس نرم و نازکی پارچه مانع نفوذ و عبور هوا است به همین دلیل در فصول سرما از کرپ استفاده  میشود.

 

پارچه کروپ

لاکرا

سپندکس، لاکرا یا الاستین نوعی از پارچه‌ مصنوعی می باشد که دارای خاصیت کشسانی می باشد.

لاکرا برای لباسهای ورزشی نیز کاربرد بالایی دارد و از پلاستیک محکمتر و بادوامتر است.در بسیاری از ورزش های کششی از آن استفاده میشود.برای مایوها و لباس های شنا نیز لاکرا بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

 

منبع : سایت کرال

  • ۹۷/۰۶/۱۷
  • مهدی رحیمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی